Polecenie przelewu realizowane jest przez każdy bank. Pozwala oszczędzić klientom, osobom fizycznym i firmom, czas. W obecnej dobie to wygodne rozwiązanie, umożliwiające dokonywanie transakcji w każdym miejscu i o każdej porze, stąd tak popularne. Ta forma rozliczenia bezgotówkowego polega na tym, że na wniosek właściciela rachunku dokonywany jest przelew środków z konta na wskazany rachunek odbiorcy.
W Polsce wszystkie banki obsługują przelewy w systemie Elixir, opartym na transmisji danych, funkcjonujący w ramach Krajowej Izby Rozliczeniowej. Informacje zleceniach płatniczych przesyłane są pomiędzy bankami w trzech sesjach, choć ich godziny mogą być różne. W banku PKO BP przelewy przychodzące księgowane są o 11.30, 15.10 i 17.30, natomiast wychodzące o 8.00, 11.45, 14.30. Niestety w pośpiechu, przez przeoczenie, czy z powodu błędów klientów zdarzają się pomyłki w przelewach (najczęściej to nieprawidłowy numer rachunku odbiorcy lub błędną kwota przelewu). Co wtedy?
Najmniejszym problemem jest wpisanie niewłaściwych danych identyfikacyjnych/adresowych odbiorcy. Obecnie banki (najnowsza lista banków) nie przykładają do nich wagi. Istotny jest numer konta. Poważniejsza sytuacja jest wtedy, gdy wpiszemy nieprawidłową kwotę przelewu – bank nie będzie w stanie odczytać prawdziwych intencji i nie weryfikuje kwot, chyba, że środki na rachunku nadawcy są niewystarczające. Takiej sytuacji przelew nie zostanie zrealizowany, a klient jest o tym informowany. Bardzo poważne konsekwencje poniesiemy w przypadku, gdy przelew zostanie zrealizowany na błędne konto. Jeśli mamy szczęście, po wpisaniu błędnego rachunku otrzymamy informacje o błędzie (banki weryfikują cyfry kontrolne). Zdarza się jednak, że akurat wpisany przez nas numer konta faktycznie w rzeczywistości istnieje, choć należy do zupełnie innej osoby, niż wpisujemy w poleceniu przelewu.
Jeśli dojdzie do pomyłki i pechowo okaże się, że błędny przelew zostanie zrealizowany przez bank liczy się czas reakcji. Jeśli zdążymy cofnąć dyspozycję przez księgowaniem Elixir wycofamy przelew wykorzystując kanały bankowości internetowej lub call centre, chociaż zazwyczaj należy to zrobić w placówce banku. Anulowanie transakcji jest możliwe tylko w oddziale banku prowadzącego nasz rachunek. Jeśli pieniądze dotarły już na wskazany rachunek odbiorcy anulowanie z poziomu banku nadawcy nie jest już możliwe. Wtedy jedyną opcją jest kontakt z bankiem i prośba o pomoc w odzyskaniu płatności. Nie jest to tożsame z reklamacją Można liczyć również na dobrą wolę osoby, która przelew otrzymała, traktując go jako bezpodstawne wzbogacenie. Pozostaje czekana zwrot, lub wysłać, z pomocą banku, wezwanie do zapłaty do odbiorcy przelewu. Często pochopne działania, pośpiech i błędy powodują powstawanie dodatkowych kosztów. Bank za udzieloną w sprawie pomoc może naliczyć opłatę nawet do 120 zł. Stąd tak istotne wydaje się być powiedzenie „Śpiesz się powoli” – przed zatwierdzeniem przelewu kierowanego do realizacji warto sprawdzić numer rachunku i kwotę, by uniknąć niepotrzebnych nerwów i straty pieniędzy.